Fixed prices zijn dodelijk!

In onze eerdere blogs schreven we al over het belang van een goede verstandhouding tussen klant en softwareleverancier. Je bent samen verantwoordelijk voor het eindproduct. Jij weet immers alles van jouw product of dienst, je kent alle ins en outs en weet hoe je het nog beter, mooier en flitsender kunt maken. Dat weet je alleen niet om te zetten in eentjes en nulletjes. Daar zijn wij dan weer goed in. Dat maken van zo’n applicatie is een proces. En zo’n proces moet je niet willen vangen in een vaste prijs. Waarom niet? Dat zal ik je vertellen.

Fixed price is zero flexibiliteit

Veel van wat jij doet, gaat voor jou als vanzelf. Je weet niet eens meer dat je het doet, en je realiseert je al helemaal niet dat het belangrijk is. Als je zo’n proces dan vast wilt laten leggen in een stuk software, kun je er donder op zeggen dat je de helft vergeet te vertellen. En hoe slim wij ook zijn, je kunt natuurlijk niet verwachten dat we als een soort Aladdin drie keer over onze lamp wrijven en jouw wens laat uitkomen. Je kunt in grote lijnen schetsen wat je nodig hebt, maar hoe dat er precies uit gaat zien komt pas gaande het proces naar boven. En ja, daar is flexibiliteit voor nodig.

Fixed price gaat ten koste van de kwaliteit

Wij krijgen regelmatig klanten over de vloer die al met een of twee partijen voor ons gewerkt hebben maar niet kregen wat ze zochten. Je kunt dan natuurlijk je leveranciers de schuld geven van die teleurstellingen, maar misschien moet je ook even jezelf achter de oren krabben. Je zoekt een Mercedes. Ga dan voor een Mercedes. Als je een Mercedes probeert te krijgen voor het geld van een Skoda, word je teleurgesteld. Ik blijf het zeggen: het leven is kei- en keihard.

Eigen IT-afdeling dan maar?

Je kunt natuurlijk overwegen zelf een IT-afdeling in huis te nemen. Neem twee of drie mensen aan, en je hebt je fixed price. Maar zijn – en blijven – die mensen op de hoogte van de allerlaatste technieken, tools, platformen, talen en frameworks? Gaan ze mee in de razendsnelle ontwikkelingen? Wie betaalt hun opleidingen en zorgt dat ze geïnspireerd blijven? Juist. Toch niet helemaal fixed price. En dan gaat het bovendien alsnog ten koste van de kwaliteit en de flexibiliteit.

Of een team met flexibele software-engineers

Wat wij terugkrijgen van klanten is dat Gek van Software voelt als een eigen team met software-engineers die je niet zelf in dienst hebt. We voelen ons ook echt onderdeel van jouw club, zo vertrouwd moet die band zijn, ook wat ons betreft. Maar wij zorgen gewoon zelf dat we steeds jonge mensen aantrekken en state of the art nieuwigheden uitproberen. Want om bij te blijven moeten we onszelf natuurlijk wel continu uitdagen en aan onze developmentstack blijven werken. Daar zetten we onze techradar voor in. Geen zorgen, goeie kwaliteit, veel flexibiliteit en als je een beetje kan tafeltennissen – of van whisky houdt – komt het met die verstandhouding ook helemaal goed.

Geen blanco cheque

Dat wij niet werken met een fixed price wil natuurlijk niet zeggen dat je geen idee hebt hoe je factuur er aan het eind van de rit uitziet. We werken in vaste ontwikkelperiodes van een week of drie, ook wel sprints genoemd. Aan het eind van elke sprint demonstreren we nieuwe, werkende functionaliteiten, kun je feedback geven en overleggen we over de vervolgstappen. Zo hou jij vinger aan de pols, of het nu om de richting gaat of om de kosten.

Nieuwsgierig?

Wij van Gek van Software denken door onze klanten heen. Door in een sessie van een halve dag jouw business goed te begrijpen en de beschikbare data te inventariseren, zien wij altijd mogelijkheden die je zelf (nog) niet hebt gespot om jouw processen te ondersteunen en te optimaliseren. Ik zie, Ik zie, wat jij niet ziet, noemen we zo’n sessie. Interesse? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via info@gekvansoftware.nl of door te bellen naar 085 130 6765, we vertellen je er graag meer over.