Op welke goudmijn zit jouw bedrijf?

Veel mkb’ers denken dat big data iets is voor de grote corporates. Ze weten simpelweg niet op welke goudmijn ze zelf zitten. Van ondernemingen tot twintig werknemers denkt maar liefst drie kwart dat big data voor hen niet relevant is. Zonde. Dat vinden wij uiteraard, maar die mening deelt menig econoom met ons, zo lezen we in dit rapport van ABN Amro. Big data kan je helpen sneller beslissingen te nemen, je bedrijfsprocessen te verbeteren, inzicht geven in het gedrag van je klanten en simpelweg inzicht geven in wat er dagelijks gebeurt in je organisatie.

Warm water of koud water. That’s it. Of niet?

Een mooi voorbeeld is dat van een kraanfabrikant. Op het eerste gezicht verwacht je misschien dat er weinig data uit een kraan komt. Immers: er komt water uit of er komt geen water uit. Komt er water uit, dan zijn er nog twee opties: er komt heet water uit of er komt koud water uit. Maar daar houdt het toch wel een beetje op met de data die je kunt verzamelen. Toch? Mis! Wat denk je van de status van de filters, de temperatuur, hoeveel liter er in de ketel zit, hoe vaak de kraan gebruikt is, met welke temperatuur hij gebruikt is, wat de status is van het CO2-filter, of er een foutmelding is opgetreden, of er zekeringen zijn doorgebrand? Je hebt geen idee wat er – behalve water – aan een kraan te beleven valt. Op basis van die data kun je niet alleen het marketingteam en de servicemonteurs ondersteunen, je kunt ook zien of het productieproces moet worden aangepast en waar het bedrijfsproces kan worden geoptimaliseerd. Dankzij al die data die uit de kraan komt, kan het product continu verbeterd worden. Een goudmijntje dus.

Ruwe olie

In onze vorige blog (LINK) schreven we het al: data is eigenlijk te vergelijken met ruwe olie. Ten eerste moet je maar weten dat het er is. Vervolgens moet je het uit de grond zien te krijgen. En als je het boven de grond hebt, moet je het bewerken en distribueren. Een heel proces voor je er een voertuig mee aan de praat kunt krijgen, maar dan heb je ook wat.

Zien wat jij niet ziet

Wij helpen ondernemers bij dat proces. Dat doen we door vragen te stellen, door logisch na te denken, door systemen te koppelen en er één uniform, genormaliseerd dataplatform van te maken. Door de klant heen denken, noemen wij dat. Jouw expertise is ondernemen. Onze expertise is begrijpen. Begrijpen en kijken en beschikbare data inventariseren. Geef ons een halve dag en we zien altijd mogelijkheden die je zelf (nog) niet hebt gezien. Ik zie, Ik zie, wat jij niet ziet, noemen we zo’n sessie. Nieuwsgierig? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via info@gekvansoftware.nl of door te bellen naar 085 130 6765, we vertellen je er graag meer over.